NULL Skriv ut sidan - Almanacksproblem

Anbytarforum

Titel: Almanacksproblem
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2014-01-22, 17:15
Hej Carl och tack för ditt svar.
 
Liksom du har även jag ett vagt minne av att ha sett liknande fortsatt räkning efter trefaldighetssöndagen, trots att man nått adventstiden. Men inte heller jag minns var jag såg det.
 
Min huvudsakliga förvirring gäller dock huruvida man kan lita på att dopnotiserna verkligen gäller de år under vilka de är inskrivna.
 
Till skillnad från både företrädaren Nils Håkansson Wretensis och efterträdaren Isak Trivallius skrev Joannes Wretensis mycket sällan in datum i födelseboken utan använde i huvudsak de kyrkliga namnen på söndagarna, oftast de latinska namnen. De få gånger datum förekommer i hans födelsenotiser kan man nästan alltid ifrågasätta dem. Några exempel:
 
1699
Nils Wretensis avled enligt Leonhard Fredrik Rääfs ”Samlingar och anteckningar till en beskrifning öfver Ydre härad i Östergöthland” den 27 december 1699 (inte inskrivet i dödboken!). Fram till Dom: Misericordia (23 april) 1699 är det hans handstil i födelseboken. Sedan följer två notiser som troligen är skrivna av hans måg Johan Pallin som var hjälppräst i Malexander under 1690-talet.  
Därefter står skrivet, med Joannes Wretensis handstil, (han var f.ö. också måg till företrädaren), en notis som gäller ”Dom: Lætare 18 Martij”.  
 
Om den verkligen gäller en födelse 1699, varför fördes den då inte in av Nils Wretensis, som ju skrev i kyrkboken så sent som den 23 april?
Dessutom inträffade Dom: Lætare inte något av åren den 18 mars! 1699 inföll den den 19 mars och 1700 den 11 mars.
 
1702
Min ursprungliga fråga om ”Dom: Oculi 24 Martj”. Detta datum stämmer om notisen avser 1701. 1702 inträffade denna söndag den 9 mars.
 
1704
Tre notiser finns, från ”Sexagesima” (21/2), ”Palmarum” (10/4) samt ”Item d 6te April”. Förutom att dopen är inskrivna i oordning blir jag brydd av att den sista notisen ju hänsyftar på den ovanstående (Palmarum) och ändå lyckas ange fel datum.  
Den sista notisen avser adelsmannen Carl Mackliers (ursprungligen den skotska släkten Macklean) dotter Elsa Beatha på Somvik. Hur sannolikt är det att denne man valde att döpa sin dotter en onsdag (1704) eller torsdag (1705)?
 
Detta är bara några av de saker som gör att jag är osäker på hur mycket man kan lita på anteckningarna alls under perioden 1699-1715. Till mina tvivel bidrar också Isak Trivallius ord, inskrivna i födelseboken i samband med att han tillträder 1717:
 
”Observeras at de nyfödda och döpta Barnen uti Salig her kyrkeherden Her Joannis Wretensis tijd äro icke til hälften uptecknade  
och the som finnas äro icke på sine födelse åhr annoterade”.
 
Mvh/