NULL Skriv ut sidan - Almanacksproblem

Anbytarforum

Titel: Almanacksproblem
Skrivet av: Ernst Stjernberg skrivet 2011-11-16, 07:38
Jag har ett problem med datumet för söndagen efter påsk i 1805 som jag ställde . Jag har använt Svensk Helgdags Almanacka från Family Search som Hasse Hultman länkade till här ovan. Där födelse och dop dagar är givna på latin har jag använt den almanackan för att bestämma datumet. Det ser ut att stämma för alla andra tillfällen utom för Quasimodogeniti i 1805 då barnet, som föddes den 23 April, skulle varit döpt innan födelsen. (Glimåkra C:4, 1801-1835, sid.38, Pehr).
Så nu undrar jag hur tillförlitlig är den almanackan? Har någon haft problem med denna almanackan?  
Vilken formel användes för att bestämma datumet för påskdagen före 1844 (enligt Wikipedia tillträdde nya regler då)?
Finns det någon webbaserad almanacka som ger påskdagen i Sverige 1805 som 21 April? Enligt ovan nämnda almanacka så var påskdagen den 14 April och första söndagen efter påsk, Quasimodogeniti, den 21 April.
Jag har installerat Nordiska Kalendrar på min virtual XP dator men det fungerar inte pga samma problem med msjet35.dll som diskuterats på detta forum tidigare.
Tyvärr har jag inte tillgång till svenska bibliotek.
Många frågor som jag hoppas få lite hjälp med!
 
mvh
Ernst