NULL Skriv ut sidan - Vem är man släkt med?

Anbytarforum

Titel: Vem är man släkt med?
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2012-07-11, 09:50
Det finns ingen entydig och allmänt etablerad definition av vad som är släkt.  Jag tror heller att det vore meningsfullt att försöka etablera  en sådan. Vad som är släkt beror och har historiskt berott på sammanhanget, vilket problem man försöker lösa. Vill man se vilka blodsband som finns? Är det kognatisk släkt eller agnatisk släkt? Eller vill man som i Svenska släktkalendern definiera släkter efter släktnamn (om det är nu SSK gör vilket är lite oklart för mig). Eller är det arvsregler?
 
I det senare fallet kan man ju konstatera att tidigare med istadarätten och bakarv, kunde två personer som var utan blodsband vara släkt med varandra i den meningen att de kunde ärva varandra (Tex en farmor och en mormor med gemensamt barnbarn.) Ett annat problem man stöter på är vilken släkt som kunde göra anspråk på förköpssrätt till arvejord i samband med hembudet. Hur nära eller avlägsen släkt fick man vara. Dvs hur mycket släkt är man? En del av dessa frågor diskuteras av Christer Winberg i Grenverket. Studier rörande jord, släktskapssystem och ståndsprivilegier 1985.
 
 Jag känner dock inte till att det skulle finnas någon bok eller skrift som på ett grundläggande försöker besvara dessa frågor. Ytterligare relationer man kan fundera över är mer moderna fenomen som plastfamiljer,  barn som föds i homosexuellas parrelationer där barnen bara har blodsband till en av föräldrarna. Säkert är det så att många som har sådana relationer med andra människor tycker att det är meningsfullt att kalla den relationen att man är släkt. Och det tycker jag verkar rimligt.
 
Min personliga uppfattning är alltså att dels ur ett analytiskt perspektiv beror på vilken fråga man ställer eller vilket problem vill lösa, men dels också att det i grund och botten kommer att vara subjektivt begrepp för de inblandade personerna och bero på hur de/vi själva ser på oss som personer och de relationer de/vi har med andra personer.
 
(Meddelandet ändrat av milton 2012-07-11 09:52)