NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-27
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2005-01-27, 20:03
Jag har flera gånger hört släktforskare hävda att det är skillnad på att tillhöra en släkt och att vara släkt med som om det vore en obestridlig sanning.
 
Men uppfattningen om släktskap och identifiering med släkter har genom historien varierat från släktkrets till släktkrets i Sverige. (Den så kallade Bureätten är väl ett bra exempel.) Att det bara funnits ett renodlat ättesamhälle med ett patrilineärt system - uppfattningen att man bara tillhör en släkt, sitt fäderne - är en myt som bland annat Christer Winberg gjort upp med i sitt verk 'Grenverket. Studier rörande jord, släktskapssystem och ståndsprivilegier' (i serien Skrifter utgivna av Institutet för rättshistorisk forskning, 1985). Jag kan rekommendera den.
 
Att anamma Riddarhusets patrilineära regler från 1600-talet känns inte så relevant för mig. Snarare så sympatiserar jag med de frälsemän som under medeltiden tog tillnamn och vapen efter sin mors släktingar. Och om jag inte minns fel så fanns det väl ännu på 1500-talet frälsemän som i praktiken ärvt sin frälsestatus från sin mor (trots Jakob Teitts tandagnisslande)?