NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-27
Skrivet av: Lisskulla Engström skrivet 2005-01-14, 00:40
Hej Carl-Fredrik!
 
De matematiska operationerna eller de genalogiska termerna är alls inga nyheter för mig och jag gör inget tankefel - jag generaliserade medvetet lite grovt, eftersom det i ovanstående resonemang var lätt att få intryck av att kvinnor var släktlösa, tills de hade lyckan att gifta sig med en man och äntligen få en släkt. Kvinnor för inte ens sin egen släkt vidare utan .. förmedlar sina makars släkter! Detta är ett tvivelaktigt uttryck, liksom normalt manligt kön, oavsett om man menar vara släkt med eller tillhöra en släkt.  
Dessutom, släktskap, släkttillhörighet mm ser lite olika ut beroende var, när och i vilken kultur man befinner sig.  
För mig är alla individer i min släkt, bakåt och framåt, oavsett kön lika viktiga i antavlan. Man kan naturligtvis alltid pyssla med rakt nedstigande led, nedstigande led och sidoled eller andra skapelser, beroende på vad man vill uppnå i det enskilda fallet.  
 
Om ursprungsfrågan i denna diskussion, rakt nedstigande led, är min uppfattning att detta är en linje av m mm mmm mmmm osv eller f ff fff ffff osv. Dvs samma uppfattning som generallöjtnanten G V Foch år 1794. Idag, 200 år senare, kanske det går bra att blanda, f fm fmf fmff osv.
 
 
Lisskulla