NULL Skriv ut sidan - Onkel, tant, nevö och niece

Anbytarforum

Titel: Onkel, tant, nevö och niece
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-24, 17:16
Hej Kristina:
 
Jag säger alltid niéce och nevö om min systers två barn om jag pratar om dem eller presenterar dem för andra...men jag har ju också bott i Danmark under 18 år och där säger man så!  
 
Nåväl, jag har i mina ofta förekommande kontakter med släktingar (som släktforskar eller är lite intresserade av detta) fått in en som jag tycker trevlig inlednings fras i e-mail och brev, vilket har blivit Kära Kusin; Lieber Kusin/Vetter:, Kaere kusin/faetter: Cheère Cousine/Cousin, Dear Cousin etc. oansett om vi är första kusiner eller sysslingar, bryllingar (som någon kallar pysslingar) eller om våra förfäder ligger långt tillbaka i tiden...och jag får alltid tillbaka samma hälsningsfras från mina mer eller mindre avlägsna släktingar! Visst är det underförstått på skoj, men Kära brylling eller tremänning eller vad det nu är, låter ju inte lika kul...
jag har t.o.m. en släktforskare i Holland som efter mer än sex år vi inte vet om vi är släkt som jag och hon, båda två skriver Dear Cousin name och varför inte, tillslut kanske man får veta att man är avlägsna kusiner (eller ej)  
Mvh Steve