NULL Skriv ut sidan - Göteborg - hur hittar jag i böckerna?

Anbytarforum

Titel: Göteborg - hur hittar jag i böckerna?
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2015-05-17, 12:21
Hej Rolf!
 
Hur går det?
Har själv tidigare varit inne i myrstacken någon gång så jag tänkte försöka finna henne.
Du hittar Klara som inflyttad i Göteborgs Domkyrkoförsamling BI:1 sid 8/8. Hon är inskriven 29/10 och anges flytta till 2R 61,62,63. Den första noteringen anger 2:dra Roten övriga siffror anger tomtnoteringarna.
Det som motsvarar husförhörslängden heter vid denna period Personalförteckning och då får du leta i registret för motsvarande period som inflyttningen. Du finner de olika rotnoteringen om du klickar på de olika volymerna längst upp under info. I volymen Göteborg Domkyrkoförsamling AIa:18 ser du att det står 2.a roten tomt nr 1-89. Denna bör passa!
Nu är det bara att leta och på sid 196/205 hos fd Sjökapten Tomas Christian Andersen finner du på rad 10 Clara Andreasdotter som stannar här i två år. Nu flyttar hon till Masthugget som jag fortfarande kallar församlingen fast många säger Masthuggs.
Det är som sagt lite lurigt i Göteborg och namn och indelningar vid denna tid.  
De territoriella församlingarna bildades den 1 maj 1883 och då utbröts bla Göteborgs Masthuggs församling ur Göteborgs Domkyrkoförsamling. Vidare bröts nuvarande Masthuggs församling ut den 1 januari 1908 och då döptes den gamla församlingen om till Oscar Fredrik.  
Det är alltså denna i församling som du finner Klara när hon flyttat från Domkyrkoförsamlingen. I inflyttningslängden Oscar Fredrik BI:1 sid 36/23 den 12 januari 1885 hittar du pigan Clara Andreasdotter inflyttad och hänvisningen är till sid 603 i husförhörslängden Oscar Fredrik AI:4 sid 603. Nu är hon piga hos stufveriarbetaren Carl Axel Emanuel Svensson men endast till 20 oktober 1885. Då beger hon sig till Domkyrkoförsamlingen igen!  
Du kan nu förhoppningsvis gången på att leta i Domkyrkoförsamlingen mm så jag tänkte lämna över stafettpinnen här!
 
 
Mvh
Stellan