NULL Skriv ut sidan - Karta över haplogrupper i Europa?

Anbytarforum

Titel: Karta över haplogrupper i Europa?
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2003-11-28, 10:45
Jag anklagar inte någon deltagare här för rasism. Däremot så påpekar jag att man måste vara vaksam var man hittar saker.
 
Jag är själv med i en hembygdsförening som väl kan anses vara en mer lokal variant av etnisk förening, inget fel med dem i allmänhet.
 
Som jag skrev så ringer det varningsklockor hos mig så fort jag ser begreppet ras om människor, att man använder detta visar i sig på bristande vetenskaplighet.
 
Vad det gäller haplogrupper så verkar det finnas viss relevans i begreppet. En studie av indiander och andra grupper som levde i Nordamerika innan europeernas ankomst visar att There is some correspondence between language group affiliations and the frequencies of the mtDNA haplogroups in certain tribes, while geographic proximity appears responsible for the genetic similarity among other tribes. (Am J Phys Anthropol. 1996 Nov;101(3):307-23.  Distribution of four founding mtDNA haplogroups among Native North Americans. Lorenz JG, Smith DG.)Studien visar också att de flesta av dessa har ett mycket blandat genetiskt ursprung.
 
Om man länkar till främlingsfientliga organisationer och på sitt forum postar uppmaningar om att samla in pengar till svenska nazister så får man nog anses vara betydligt närmare bunden till en organisation än om man bara i en politisk fråga av olika skäl kommit fram till att man skall rösta på samma sätt i en folkomröstning.