NULL Skriv ut sidan - Karta över haplogrupper i Europa?

Anbytarforum

Titel: Karta över haplogrupper i Europa?
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-28, 09:33
Jag fann haplogruppskartan direkt, och sökte vidare på den i st f att titta på de forum som publicerat den.
 
Vem ligger bakom undersökningen, det kanske är viktigare än var den är publicerad? När utfördes den, hur finansierades den, och hur många ingick i de olika testbäddarna?
 
Jag vill på intet sätt försvara rasism, utan jag är inte helt övertygad om din uppfattning, kanske för att jag inte känner till t ex Phillip Donahue, men tydligen finns han under Named and Shamed för att ha uttalat sig rasistiskt emot vita: His constant diatribe that white men were guilty for the rest of the world's problems got old and probably even helped wake up many people to the problems that self-hatred can cause, maybe that is why people watched his shows.
 
Nu fann jag vad du byggde din uppfattning på, och jag instämmer: under Links & Articles finns det länkar till främlingsfientliga organisationer. Jag trodde att sidan var som alla de etniska föreningar som finns runt om i världen - i Sverige finns ju Kurdiska, Thailändska, Iranska (m fl) föreningar som ju inte är rasistiska. Jag tänkte varför ska inte europeer få ha en sådan förening (i USA, men det var tydligen publicerat i Europa). Och som sagt: jag tycker att haplogruppskartan snarast bevisar att det inte kan sägas finnas en europeisk/germansk/nordisk ras.
 
Jag har på grund av familjerelaterade frågor redan läst läroböcker i genetik.
 
Jag tycker att du framför relevant kritik, men om man studerar forskningsmetod o d, borde man väl i så fall bemöta felaktigheter och spridningen av dessa, och detta lyckas nog inte särskilt bra om man bara tystar ner det.