NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006
Skrivet av: Sven Grönberg skrivet 2001-01-02, 20:06
I min familj kallades min morfars föräldrar för gammelfarfar och gammelfarmor och min mormors för gammelmorfar och gammelmormor. (Dock inte av mig, som av någon underlig anledning aldrig betitlat släktingarna utan tilltalar alla med förnamn!). Min pappas far- och morföräldrar levde inte när jag föddes så det har inte varit någon konflikt med två av varje.  
 
Jag anser dock inte att det är något fel med att säga farmorsmor. Det uttrycker ju släktförhållandet och är kortare än gammelmormor, som det väl bör bli i detta fall. Gammelmormor är ju dessutom inte nödvändigtvis jättegammal. Om man väljer att använda gammel-varianten, vilket är ganska fånigt när vi faktiskt i svenskan kan uttrycka oss precist, så står gammelmormor väl både för pappas och mammas respektive mormödrar. Problemet är att små barn nog inte riktigt förstår släktskapet (det gjorde inte jag själv i början), och därför borde farmorsmor vara bättre.
 
Se annars diskussionen Gammelfarmor eller gammelmormor? som ligger under Ordet är fritt.