NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24
Skrivet av: Anna Johnson skrivet 2000-01-24, 10:11
Hej!
 
Eftersom  det är uppenbart att vi inte kommer att komma överens om vad vi ska benämna våra nära och kära låter jag detta bli mitt sista inlägg i frågan.
 
Som jag skrev i mitt första inlägg (som svar på den ursprungliga frågan -- gammelfarmor eller gammelmormor?), som varken Anders eller Tord verkar ha läst, har jag aldrig tilltalat mina äldre släktingar varken som mormorsmor eller gammelmormor etc utan med namn.
 
Att varken Anders eller Tord har träffat sina släktingar i tredje generationen (om jag inte missuppfattat er) kanske är en orsak till våra skilda uppfattningar -- jag ser på dem som något mer än bara personer som är släkt med mig på ett visst sätt! Att tala med någon om mormorfar istället för gammelmorfar när det egentligen handlar om min Calle tycker jag därför känns just som oväsentlig information i vissa sammanhang eftersom den ändå inte säger mer om vem Calle var som person utan bara mer om vem han var i relation till mig och mina föräldrar.
 
Men, till skillnad från Anders och Tord tycker jag inte att det finns en bästa benämning som passar i alla sammanhang och för alla personer, och det har således inte varit min mening att propagera för användandet av ordet gammelmormor, bara att försöka göra diskussionen lite mer nyanserad och visa på de argument som kan tänkas att tala för ett förenklat/fördummande (välj själva) begrepp.
 
Tack för diskussionen!
 
/Anna