NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24
Skrivet av: Anna Johnson skrivet 2000-01-21, 09:54
Hej igen!
 
Jag har aldrig påstått att någon skulle använda gammelmormor etc för att hålla det verkliga släktskapet hemligt eller för att någon annan inte har med det att göra. Vad jag skrev var att det exakta släktskapet inte alltid är intressant för den man talar med.
 
Om jag t ex säger nej till en av mina kompisars bröllop därför att min gammelmormor fyller hundra år tror jag inte att kompisen är särskilt intresserad av att veta om det är mormorsmor eller farmorsmor det rör sig om. Att det däremot är en nära släkting kan ju däremot vara viktigt att förklara så att kompisen inte känner sig allt för nedprioriterad, så släkting är nog inte att rekommendera i det fallet ... Om kompisen är intresserad så tar jag för givet att hon frågar, och då svarar jag naturligtvis gärna.
 
Med dagens många förvirrade släktförhållanden kan det faktiskt vara ganska skönt att förenkla lite ibland -- vi har till exempel myntat begreppet osläkt för personer i familjen som vi inte är släkt med, men som vi ändå träffar då och då (t ex min pappas frus före detta mans döttrar (!)). Mina kompisar har för länge sen tröttnat på att försöka förstå hur alla personer hänger ihop, och blir enbart glada när jag använder detta mycket ospecifika begrepp.
 
/Anna