NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-01-20, 16:54
Okej, Anna, där har du kanske en poäng. Och det är klart att det är lätt för mig att sitta och domdera, trots att jag faktiskt aldrig själv har träffat någon av mina föräldrars far- eller morföräldrar, eller haft några gammelmormödrar i mitt direkta umgänge. Frånsett min styvfars gamla mamma, vill säga, som hann uppleva - få se - alla de tolv barnbarnsbarn till henne som finns idag, tror jag. Fast där upplevde jag att hela släkten bara kallade henne Alice.
 
Men nog tycker då jag att det mest verkar vara något slags gullepluttande när man ska dra till med något kärvänligt gammelmormor i stället för mormorsmor eller farmorsmor, eller vad tanten nu är...
 
Om någon i förbigående nämner sin gammelmormor, och jag genast - fullkomligt naturligt - undrar vad som menas med det i det här fallet, så har jag oerhört svårt att tro att jag skulle få svaret:
 
 - Det har du inte med att göra, vad tror du jag sade gammelmormor för?
 
Snarare brukar det bli ett generat leende följt av ett konkret svar.
 
 - Ja, jo, det är min mormorsmor...
 
Så jag undrar om det är särskilt vanligt att man säger gammelmormor för att man tycker det är irrelevant vad hon egentligen är, snarare är det helt oreflekterat för att man alltid har kallat henne just gammelmormor, och aldrig har funderat över det. Och då ska jag behöva fråga vad hon är, när det egentligen heter mormorsmor, vilket uttryckligen säger vad hon är.
 
Jag upplever alltså att gammelmormrandet är ett onödigt sätt att krångla till det. Men vi får väl se vad jag säger om jag får barn med någon som har sina far- eller morföräldrar i livet. Jag trodde ju inte att jag skulle ta uttrycket tjugohundra i min mun särskilt mycket.......!