NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-24
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-01-20, 02:09
Annika, är det något fel på orden mormorsmormor, mormorsmorfar, mormorsmor, mormorsfar, farmorsmor, mormor, morfar, farmor och farfar?
 
Jag har aldrig förstått varför man ska använda intetsägande termer som gammelfarmor eller gammelmorfar, när vi har detta så smarta - och unika - system för att verkligen kalla allihop för det de är.
 
Så vansinnigt mycket enklare kan det ju inte gärna vara att lära ett litet barn att en viss gammal tant är hans gammelgammelfarmor i stället för att säga att det är hans morfars farmor, lika lite som jag förstår hur mormorsmor, tre stavelser, så spontant och instinktivt i de flesta berörda familjer alltid verkar uppfattas som otympligare än gammelmormor, fyra stavelser.
 
Skulle gammelmormor på något vis ligga naturligare i munnen, än vad mormorsmor gör? Jag har svårt att förstå det. Eller också är det kanske ett historiskt misstag att vi i det svenska språket har fått för oss att stapla ihop orden far och mor på det här viset. Om nu även svenskar för det mesta föredrar att hellre kalla en mormorsmor för gammelmormor, så är det kanske rentav mot den mänskliga naturen att kalla föräldrars föräldrar och så vidare (andra språk skiljer ju inte ens på mor- och farföräldrar) för något som uttryckligen beskriver exakt vad de är...
 
Om jag själv när den dagen kommer får mina barn med någon som har mor- och/eller farföräldrar i livet, ska jag min själ se till att barnen får lära sig att kalla dessa för vad de är, och inte något intetsägande och konstruerat....!