NULL Skriv ut sidan - Släktträff

Anbytarforum

Titel: Släktträff
Skrivet av: Marianne Kindgren skrivet 2008-06-30, 19:20
Hej Patrick!
 
Jag var med och ordnade en sysslingträff där inte ens alla som var kusiner hade träffat varandra tidigare. Några av dem visste ingenting om sin släkt innan vi i planeringsgruppen kontaktade dem. Färgade namnskyltar och blandad bordsplacering är bra, precis som Lena föreslår och gärna tydliga roller för dem som planerar (kökschef, utflyktsledare osv). Vi träffades på en plats där våra resp far- och morföräldrar vuxit upp, så vi hade ett par gamla hus att besöka i trakten. Jag hade tagit reda på det mesta om husens historia och vår släkts anknytning till dem och det blev mycket uppskattat.
En eller ett par i alla släktgrenar hade tagit med sig föremål som de tyckte var typiska för hur de mindes sina far- och morföräldrar så vi gjorde en liten utställning av dessa. Eftersom det är en händig släkt hade vi också lotteri på egentillverkade saker (alltifrån målningar till syltburkar!) för att få en liten kassa inför kommande träffar.
Alla var också ombedda att ta med gamla fotoalbum för att vi skulle hjälpas åt att identifiera folk. Det gjorde att jag tog med en laptop och en liten skanner för att vi skulle kunna dela foton  med varandra. De flesta brukar uppskatta gamla foton och föremål och historier om hur mormor hade det som barn, även om de inte är speciellt intresserade av släktforskning.  
Mitt tips är också att gå lite varligt fram med info om släktgrenar långt bakåt (ofta rörigt och svårbegripligt för den ovane) om det inte rör sig om intressanta personer som du kan berätta historier om. Var också försiktig med sådant som andra kan tycka är känsligt. Jag har trampat i klaveret några gånger i ren forskariver och det är inte roligt. Men en tydlig släkttavla rekommenderas så att alla närvarande ser hur de är släkt med varandra.
En hemsida brukar underlätta för att hålla fortsatt kontakt och är ju ett bra sätt att få med lite yngre släktingar.
Vi ska ha träff nummer två nu i augusti så jag tror inte att vi skrämde bort någon!
 
Lycka till  
/Marianne K