NULL Skriv ut sidan - Homosexualitet förr i tiden

Anbytarforum

Titel: Homosexualitet förr i tiden
Skrivet av: Elov Larsson skrivet 2015-02-23, 21:02
Jag vill ta upp den här gamla tråden igen men med ett något annorlunda perspektiv.
Äktenskap mellan man och kvinna har till ganska nyligen varit den enda av kyrka och samhälle accepterade samlevnadsformen. Äktenskap var i princip också en nödvändighet för social acceptans och även enda möjligheten att utöva sexuellt umgänge på legalt sätt (trolovning kunde ev också räcka). Samtidigt har homosexuell läggning alltid förekommit, förmodligen i samma utsträckning som i dag, men varit förbjuden och straffbelagd. Helt säkert dolde man i stor utsträckning sin homosexuella läggning för att undgå repressalier och skamstämpel. Och självklart kunde man även förr vara osäker på sin läggning.  
Är det inte rimligt att tro att många homosexuella, män som kvinnor, kom att ingå äktenskap med heterosexuell partner, antingen för att passa in i normen eller pga att hon/han var oklar över sin läggning. Hur ofta berodde barnlöshet inte på infertilitet utan på inkompatibel sexualitet? Jag har sett exempel på att hustru begärt skilsmässa på grund av makens fullständiga ointresse för eller oförmåga till sexuell aktivitet. Naturligtvis kan det ha rört sig om sjukdomsorsakad impotens, men det kan väl också ha berott på mannens läggning. Och hur ofta hade någon av parterna kurage nog att gå till domstol för att få skilsmässa av nämnda skäl? Förmodligen inte ofta, man bet nog hellre ihop och led.
Jag antar att det har forskats på här problematiken men har inte hittat något publicerat. Information och synpunkter är välkomna.  
 
Med vänlig hälsning
Elov