NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2014
Skrivet av: Tomas GH Johansson skrivet 2014-10-31, 12:31
Det lär ha varit den 2 eller 3 juli 1978 som jag kom hem med en videolog, samt några mikrofilmer innehållande husförhörslängder för socknarna Sexdrega och Ullasjö. Allt lånat på biblioteket i Svenljunga. Minns hur mamma, pappa och jag slog oss ner runt bordet i Storarummet för att söka efter mormor och morfar. Hade turen att Ullasjös husförhörslängder sträckte sig till 1890 och morfar var född 1888, samt att husförhörslängderna för Sexdrega fanns på mikrofilm till 1894 och mormor var född 1893.  Det blev till att leta sida upp och sida ner men till slut fann vi båda två, men då hade solen redan gått ner och det enda som lyste upp rummet var skenet från videolgen.
 
Troligen hade jag lånat två mikrofilmer för vardera socken den första gången, men det dröjde inte länge innan ett mindre bord hemma var fyllt utav lånade filmer. 1978 var ännu inte släktforskning så populärt som det kom att bli bara några år senare, samtidigt som det var mitt i sommaren, vilket gjorde att konkurrensen om mikrofilmerna var näst intill obefintlig. Svenljunga bibliotek hade filmrullarna för samtliga kyrkoböcker rörande socknarna i kommunen vilket till stor del räckte för mig. När det gällde bouppteckningar med mera, samt kyrkoböcker utanför kommunen, blev det till att beställa från annat håll och därmed en väntan på allt från en knapp vecka till år. En väntetid som idag är svår att förstå när det bara är att göra några knapptryckningar på datorn för att nå det allra mesta på ett ögonblick. Samtidigt var jag alltså mycket gynnad av bibliotekets fantastiska service, att både tillhandahålla videologer och mikrofilmer. Kunde knappast ha det bättre!
 
Bästa hälsningar
Tomas GH
Svenljunga