NULL Skriv ut sidan - Flyttningar

Anbytarforum

Titel: Flyttningar
Skrivet av: Yvonne Carlsson skrivet 2005-04-19, 02:33
Hej Walter,
 
Jag forskar på min farssida i första hand i f.d. Skaraborgs län och på min morssida i Norr- och Västerbotten.  
 
Skillnaderna:
I norra Sverige var första stället där de tjänade dräng eller piga nästan undantagslöst hos en moster/morbror/faster/farbror, alt. hos mor- eller farföräldrarna.
I Skaraborg var det inte ovanligt att de inte var släkt, i varje fall inte på riktigt nära håll, med dem ungdomarna tjänade hos första gången. Däremot låg första gården oftast i samma by eller grannbyn.
 
Min teori är att första tjänstestället helt enkelt var en lärotid och i Skaraborg, där det var tätt mellan byar och gårdar, hade de inte så långt hem till mor och far, vilket säkert var lugnande för både barn och föräldrar.
 
I norra Sverige kunde mycket väl föräldrarna vara nybyggare i någon av byarna runt Arvidsjaur, medan de barnet tjänade hos första gången kanske var bosatta utanför Piteå eller Skellefteå, därför kändes det säkert tryggare att skicka barnen till någon nära anhörig.
 
Så småningom växte upptagningsområdet och vid andra eller tredje tjänstestället var det inte hos någon anhörig, eller i Skaraborgarnas fall, lite längre från hemmet.
 
Precis som Per Thorsell här ovan, så tror inte jag heller att det alltid var av ekonomiska orsaker. Rune Edströms kommentar om att de skulle lära sig veta hut, kanske sammanfattar det hela ganska bra. Det var helt enkelt ett sätt för barnen att bli lite självständiga och att få ta lite eget ansvar.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson