NULL Skriv ut sidan - Flyttningar

Anbytarforum

Titel: Flyttningar
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2005-04-17, 09:29
Hej Walter!
 
Det var synd, att ingen kom med ett bra svar på Din intressanta fråga. Någon måste väl ha kartlagt bakgrunden och omfattningen av denna utbredda sedvana. Mitt område är Södermanlands landsbygd och där är det, som Du säger, näst intill obligatoriskt, att söner och döttrar tar dräng- resp. pigplats strax efter komfirmationen.
 
Det var vanligt, att första platsen togs hos någon morbror eller annan nära släkting i hembyn eller nära föräldrahemmet. Sedan vidgades området med årliga flyttningar, tills det så småningom blev dags för giftermål.  
 
I min släkt har detta fortsatt, generation efter generation, nästan utan undantag, fram till min egen mor, som tog sin första pigplats vid 15 års ålder. Jag har alltid trott, att detta bruk är uråldrigt, men jag är kanske lurad av Tegn?rs Fritiofs Saga.  
 
Jag tror inte, att det hade ekonomiska orsaker, samma familj som skickade sin son på drängtjänst i grannbyn, kunde själv stadsla en dräng i samma ålder. Det var nog snarare en del i uppfostran och betraktades mer eller mindre som självklart. Jag har också noterat i flera fall, att en son eller dotter som stannar kvar i föräldrahemmet efter 20 års ålder, ofta förblir ogift. Ibland framgår, att det var något fel på dem.
 
Vi får hoppas att någon kommer med ett mera uttömmande svar, gärna med litteraturhänvisning.
 
Per Thorsell.