NULL Skriv ut sidan - Skeppsdagböcker

Anbytarforum

Titel: Skeppsdagböcker
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2007-05-14, 22:01
Hej Ingela och Kaj!
 
Det är olika rederier för så gott som varje fartyg. På sätt och vis kanske det ger större chans att åtminstone hitta någon skeppsdagbok.  
 
Jag får kontakta Landsarkiven och Region- o stadsarkivet i Göteborg och se vad jag kan få fram. Kanske något av sjöfartsmus?erna kan ha någon också?  
 
Jo visst är det ett spännande projekt. Men gubben var ute på fler båtar än jag från början kunnat drömma om. Tidigare när jag hittat någon sjöman i husförhörsländerna, så har det visat sig att de bara var ute till sjöss en resa eller två, men detta var något helt annat. Och ju mer jag hittar ju intressantare blir det.
 
Det lite sorgliga är dock att tre av sjömannens fyra barn emigrerade till Amerika och den äldsta dottern dog barnlös här i Sverige 1953. I hennes bouppteckning nämns bara systern Helga Malvina Potensia Magnusson vistandes å känd ort i U.S.A.. Eftersom hon hade flicknamnet kvar förmodar jag att hon var ogift. Det hade varit roligt att få skicka forskningsresultatet till någon ättling men tyvärr lär jag nog aldrig hitta någon.
 
Tack för era tips!
 
Mvh
Marianne