NULL Skriv ut sidan - Fartygsolyckor

Anbytarforum

Titel: Fartygsolyckor
Skrivet av: Sonja Larsson skrivet 2007-09-28, 14:10
Nyss hemkommen från Stadsarkivet i Stockholm där jag fann en del material i mitt sökande beträffande en av mina anor:
Sjömannen Alexander Theodor Skånberg, född i Göteborg år 1824-08-22 bosatt sedan barnsben i Stockholm. Han valde sjölivet liksom sin far Jöns och yngre brodern Johan Robert.
I mantalsuppgiften från 1841(daterad november 1840) skriver fadern Jöns inneboende jungmannen Alexander Theodor Skånberg...).  
Alexander har själv undertecknat en bilagd mantalsuppgift där det längst ned står Härnösands Sjömansbevis af den 27 juni 1840.
I Stockholms sjömanshus manskapsregister DIb:91, 1841 finns han med som matros på Gal. Mercurius, 53,75 (ev 58,75) hemmahamn Västervik, expedierad i juli 1841 till Gotland.
Jag sökte även i CD om Sjömän och fick napp även där: Alexander påmönstrade den 16 augusti 1841 på fartyget Mercurius (Galeas) med destination Marseille. Kapten Carl E. Landström, redare G. Landström, Västervik.
 
Därefter saknas uppgifter om Alexander vid Sthlms Stadsarkiv. Mina funderingar är följande:
1) Vad betyder siffrorna som står till höger om fartygets namn?
2) När jag söker på Rötter finner jag en fregatt Mercurius men fel tidsperiod. Är fregatt och galeas samma typ av fartyg?
2) Vet någon möjligtvis om Galeasen Mercurius förolyckades? Kanske avvek Alexander någonstans på vägen??
Tacksam för alla tips om hur jag ska gå vidare för att finna uppgifter om min morfars farbror.
Vänliga hälsningar
 
Sonja Larsson