NULL Skriv ut sidan - Konfirmation

Anbytarforum

Titel: Konfirmation
Skrivet av: C skrivet 2015-09-01, 22:31
Hej!
 
Jag jobbar lite med att forska fram den okände fadern till en oäkta son född 1911. Har vid det här laget en kandidat som jag bedömer som mycket trolig. 
 
Jag tänkte fråga, hur gick själva formalian kring konfirmationen till? Uppgav konfirmanden själv vad dess namn var, och vilka dess föräldrar var? Det är nämligen så att kandidaten och den oäkte sonen aldrig nämns som far och son med samma efternamn i officiella sammanhang (hur trolig kandidaten än är), men nu när jag ser konfirmationslängden så står sonen med faderns efternamn (och inte moderns, som det är i andra fall/böcker, exempelvis i församlingsboken för denna tid), och till höger under Faders (moders) namn och yrke står mycket riktigt faderskandidaten listad. Till saken hör att sonen var fosterbarn hos kandidaten, men det står ingenting om foster-förhållandet i konfirmationslängden, trots att det på sidan i församlingsboken som det refereras till i längden är business as usual med sonen antecknad som fosterson och med moderns efternamn. Men, hade man gått igenom konfirmationslängden utan att veta hade man utan vidare antagit att sonen var född inom äktenskapet.
 
Hur stor vikt kan man tillskriva detta i frågan kring faderskapet? Någon med erfarenhet kring just konfirmationsförfarandet? Reuterswärd bl.a. har ju skrivit i sin Fader okänd att man, om man har stor tur, kan se faderns namn antecknat i längderna över nattvardsungdom och att prästen kan tänkas ha noterat faderskapet om det var allmänt känt vem som var fadern. Prästen i den aktuella församlingen, Albert Lysander, var ju dessutom känd som högkyrklig och mycket engagerad, således ingen slarvig landsortspräst utan han hade säkert koll på läget och ordning och reda. I andra sammanhang står det ju tydligt om sonens status som fosterbarn. Det känns intressant att det inte står här. 
 
(Meddelandet ändrat av carlfurst 2015-09-02 09:30)
 
(Meddelandet ändrat av carlfurst 2015-09-02 12:06)