NULL Skriv ut sidan - Katoliker i Sverige

Anbytarforum

Titel: Katoliker i Sverige
Skrivet av: Carl-Johan Ivarsson skrivet 2000-02-24, 23:00
Före 1783 var de enda katolska prästerna i Sverige de predikanter som fanns vid de katolska ländernas diplomatiska representationer i Sverige. All annan katolsk verksamhet var strängt förbjuden. Så hade det varit sedan inbördeskriget mellan hertig Karl och kung Sigismund slutade med den förres seger, vilket ledde till att den katolska kyrkan bekämpades.
1783 tillät Gustav III, mot prästeståndets vilja, att judar och katoliker skulle få slå sig ner i vissa städer. De skulle dock inte få värva några proselyter bland svenskarna. Först 1860 upphävdes förbudet för infödda svenskar att konvertera till den katolska kristendomen. Straffet för detta var tidigare landsförvisning.
Det lär inte finnas någon katolik i husförhörslängden, eftersom det inte fanns bofasta katoliker före 1783, och senare har de haft sin egen officiella folkbokföring fram till 1967.
Jag läste för en tid sedan boken Förlornas historia som handlar om katoliker i Sverige på 1500- och 1600-talen. Författarens namn har jag tappat för tillfället, men boken är nyutkommen.
I Arkivverkets årsbok fanns för något år sedan en uppsats om svenskar som blev katolska präster på 1800-talet. Om jag minns rätt så utbildades de i Italien.