NULL Skriv ut sidan - Äldsta barnaföderskan

Anbytarforum

Titel: Äldsta barnaföderskan
Skrivet av: Anders Karlsson skrivet 2007-02-17, 17:22
Hej Gabriel,
 
Jo, det var ungefär så jag tänkte göra. Problemet är bara att jag inte vet var hon föddes. Hon gifte sig 1 januari 1776 i Ekeby socken (Ekeby C:2 1770-1831) och var då piga på Tånga, där hennes man också var dräng. Det finns inga uppgifter om ålder i samband med detta.
 
När den tidigaste bevarade (de måste ha funnits äldre?) husförhörslängden i Ekeby (Ekeby AI:1 1783-1789) fördes, hade dock hon, maken Jan Klasson och deras lilla dotter Katarina redan flyttat till Barkö, Börstil. Katarina föddes 12 november 1776 i Tånga, Ekeby, och det står då 28 (eller möjligen 26) efter Anna Matsdotters namn. Om det stämmer (och om det syftar på moderns ålder) var Anna Matsdotter snarare född 1747 än 1745.
 
Anledningen till att jag tror hon föddes i Börstil är att hon, till skillnad från maken som föddes i Stavby, har ett exakt födelsedatum i Börstils husförhörslängder. Dessutom uppges hon alltså vara 71 år 8½ månad vid sin död den 10 september 1816, vilket troligen bara är en felräkning på antalet år, 70 år 8½ månad stämmer nämligen exakt med födelsedatumet den 25 december 1745. Är det någon som vet varför just 1744 och 1745 saknas i födelseboken?
 
Kunde man hitta henne i Börstil AI:1 1764-1775 boende hos sina föräldrar, skulle nog problemet vara löst. Dock finns ju en risk att hon då redan flyttat hemifrån. Om födelsedatumet stämmer skulle hon ha varit 18-19 år redan 1764 och risken finns att hon redan flyttat hemifrån.
 
Mvh
Anders