NULL Skriv ut sidan - Äldsta barnaföderskan

Anbytarforum

Titel: Äldsta barnaföderskan
Skrivet av: Anders Karlsson skrivet 2007-02-17, 13:07
Jag får helt enkelt titta vad det står om Johan i födelseboken. Hittills har jag bara hans födelsedatum genom husförhörsländerna. Prästen kan kanske ha noterat att mamman var så gammal som 52 år.
 
Sedan tror jag nog att det verkligen var Anna Matsdotter som födde barnet. Det är nämligen inget stort tidsmässigt avstånd mellan Johan (f 1797) och hans syskon: Katarina (f 1776), Stina (f 1780), Klas (f 1782), Anna (f 1786), Greta (1786-1862), Helena (f 1793), Jan (1795-1795). Det kan dessutom finns fler syskon (som dött i tidig ålder) eftersom jag inte undersökt alla husförhörslängder. En annan sak som talar för att Johan måste ha varit son till Anna Matsdotter är det faktum att hans två år yngre bror Jan hade samma namn (Jan/Johan) som honom. Man återanvände ju ofta namnen från barn som dött.
 
Alltså tyder väl det mesta på att det verkligen var Anna Matsdotter som födde Johan 1797, problemet är bara hennes födelsedatum på grund av problem med kyrkböckerna i Börstil och Ekeby från den här tiden. Till exempel saknas alltså de som föddes 1745 i Börstils födelsebok.