NULL Skriv ut sidan - Äldsta barnaföderskan

Anbytarforum

Titel: Äldsta barnaföderskan
Skrivet av: Björn Engström skrivet 2007-01-06, 00:02
Från mitt 1600-tals material är det mycket sällan man får några exakta vigselår från domböckerna utan det allra flesta giftermålsår är från kyrkböcker eller andra liknande handlingar. Många av 1600-tals vigslarna är personer utan säker ålder och många är endast tidsbestämnd till århundrade eller årtionde och jag vet inte hur datorn behandlar dessa uppgifter.
Mitt påstående att hustrun var tidigare äldre än mannen kommer från huvudsakligen domböcker, men sällan några exakta åldersangivelser utan i form av andra uppgifter som vissetligen är efter mina tolkningar.
De tingsrättsdomar som godkänner giftermål i förbjudna led är nog alla före 1680 eller åtminstone mycket nära. Jag har uppfattat att tingsdomen avkunnas innan igsel kan fullbordas. Jag hsar inte kontrollerat om de finns antecknade i vigselboken, men det är nog knappast att vigslarna finns bevarade i vigselboken och knappast i någon annan kyrkliga dokument om nu inte stiftet har material som kan bekräfta uppgifterna. Eventuellt finns det några uppgifter i Rudbeckius dagböcker.
Om jag kommer ihåg rätt så anges inte vad lagen säger om giftermålens tillåtna led. (materialet är skrivet bokstavstroget och är därför mycket svårt att söka utan att lägga ner många timmar för att leta upp målen)  
 
Björn Engström