NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-06-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-06-03
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2006-10-14, 21:04
Att som Gunilla kunna redovisa 15 generationer kvinnor i rakt nedstigande led måste vara unikt. I flera födelselängder som jag läst har ju inte ens mödrarnas namn varit nämnda! Ska man klara det måste det givetvis handla om bemärkta familjer, som Gunilla skriver. Och det är påtagligt att kvinnor har haft en väldigt undanskymd roll - det är först som prästfruar eller adelsdamer de får lov att synas.  
 
Från början var min drivkraft i släktforskning att ta reda på mitt ursprung. Som vanligt börjar man släktforska lite för sent, och många frågor blev aldrig ställda i tid.  
 
Sen, när ett släktträd börjar ta form och man börjar se sambanden mellan födelse, liv och död - och att dessa samband beror på sociala/kulturella, miljömässiga och ekonomiska förhållanden - då börjar den verkligt intressanta delen av släktforskningen. Historien blir personlig, den går att beskriva med släktingar som var med! Oftast är det förstås män som avbildas, vilket gör släktforskning om kvinnor lite svårare.
 
På annan plats i Anbytarforum diskuteras vad man ska kallas när man försöker ta reda på släkten. För egen del är jag väldigt nöjd med att ha fått förmånen att delta i min egen släkts vandring genom flera sekler. Släktvandrare kanske?
 
Mvh
/Kaj A.