NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-06-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-06-03
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2006-10-14, 01:59
Den längsta dokumenterade kvinnolinjen?
Efter tre år av släktforskning har jag kanske kommit till vägs ände när det gäller mitt påbrå på mödernet. Urmodern heter Kerstin Larsdotter, född 1728 i Bjuråker, Malung. Hon är den första av 8 generationers kvinnor inklusive min syster, född 1941 i Trollhättan. Det är på en mycket spännande resa som man kan följa dessa kvinnor genom 3 sekler. Deras geografiska och sociala förhållanden följs åt - det är ett stycke svensk historia som beskrivs via generna.
 
födddöd Kerstin LarsdotterBjuråker, MalungNordanåker, Malung Anna AndersdotterNordanåker, MalungNordanåker, Malung Anna ErsdotterNordanåker, MalungBjuråker, Malung Anna OlsdotterBjuråker, MalungSabbatsbergs sjukhus, Stockholm Anna AbrahamssonSt Nicolai, StockholmTengene, Skaraborg Hildur PetterssonTengene, SkaraborgTrollhättan, Älvsborg Elsa NybergVänersborg. ÄlvsborgTrollhättan, Älvsborg Min systerTrollhättan, Älvsborg  
 
Det är Anna Olsdotter som bryter en dalatradition under 1800-talets mitt, och det är industrialismens genombrott som får henne att överge hembygden för textilfabrikerna i Norrköping. Senare flyttar hon och hennes man till Stockholm, där Anna dör vid 37 års ålder, med två små barn. Hennes man lämnar barnen till ett barnhem, och de blir utplacerade till en bondgård i Västergötland. De efterföljande generationerna stannar i landskapet, men flyttar in till städerna i takt med 1900-talets tilltagande industrialisering.
För mej är 8 generationers kvinnor väldigt imponerande, men det finns säkert flera av er som har längre dokumenterade kvinnolinjer. Hur lång är den längsta?
Mvh
/Kaj A.