NULL Skriv ut sidan - När dog den siste som var född på 1700-talet?

Anbytarforum

Titel: När dog den siste som var född på 1700-talet?
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2011-11-30, 01:52
Munkarna tog fel på kronologin. Den Herodes som nämns i Bibeln som gossmördare dog just omkring 3 år före den tidpunkt påve Gregorius munkar satte dit. Det får anses vara en godkänd prestation ändå. Betänk att flera århundraden hade gott och man hade  t ex inget Internet och begränsad tillgång till böcker och andra skrifter som då alla skrevs av för hand. Ganska nyligen hittades en stentavla med just namnet Qvirinius, dvs ståthållaren över den romerska provinsen Syrien dit småpampen Herodes maktområde Judeen tillhörde som omnämns i Bibeln i samband med Jesu födelse. En extraordinärt stjärnfenomen sågs på himlen just år 7 f Kr och sedan var det nåt liknande ca 4 f Kr. Så exakt när går nog inte att fastställa ens för de som är både vetenskapsmän OCH troende kristna.  
 
Man har hittat en inskription i en grav, gravkista eller något sånt i Israel. Där står det att den gravlagda var Jakob, son till Josef och bror till Jesus. Namnkombinationen är ovanlig (ska vara det enligt forskare) och kan styrka att Jesus har funnits i alla fall. Men den judisk-romerske historikern Josefus Flavius' Judarnas fornminnen har sedan gammalt ansetts omnämna Jesus. Efter att ha läst en text, så måste jag omvärdera detta och anse att passagerna om Jesus är förfalskade - bl a det som kallas för Testimonium Flavium (TF). Jag hänvisar den här texten : http://www.jesusgranskad.se/Josefus.htm (http://www.jesusgranskad.se/Josefus.htm) Samma person bakom denna sajt menar att även denna Jakobs kista skulle vara en förfalskning???
 
Intressant att Matteus 27:17 omnämner en annan Jesus, Jesus Barabbas (Barabbas betyder Fader, i detta fallet var han son till en man som hette Fader!), en judisk revolutionär och nationalist. Josefus var inte kristen och man har troligen och lagt in två passager om Jesus och en om Johannes Döparen efter år 300. För i innehållsförteckningen saknas alla dessa tre passager och dessutom säger ingen av de tidiga kristna auktoriteterna, kyrkofäderna med ett ord om att Josefus skrivit detta. Övriga personer som uppträdee som Mes´sias är Josefus ist'llet megativt inställd till. Här är det frågan om förvanskning och förfalskning i Josefus' texter anser jag. (för troende faller en tung faktabit här, men troende kan fortsätta att tro att det var 2 män som hette Jesus den gången som stod inför rätta.  
 
Det kan ha funnits mycket dokumentation om båda personerna Jesus. Vem vet? Jag tänker på att tyvärr förstörs papyrus lätt. Det var på papyrus som romarna skrev alla viktiga dokument på. Det vi har är sammanfattningar av lagar och författningar, proklamationer som höggs i sten och så avskrifters avskrifter förstås.  
 
Religion är det däremot när man kommer in på mirakler som Jesus ska ha gjort och att han var Guds son etc. DÅ är vi inne på religionens område. Nå - miraklerna har jag lite svårt att tro på, men de är nu inbakade i texterna. Även muslimerna erkänner Jesus, fast då som profet och inget annat. När ska människor sluta att tvivla på att Jesus existerat? Även Buddha har vandrat på vår jord. Det finns de som menar att Jesus kan ha vandrat till Indien och kommit i kontakt med andliga män där under de ca 20 år som är blanka år i evangelierna dvs mellan 10 och 30 års ålder. För min del håller jag det för möjligt, men inte säkert. Intressant i alla fall. Personen Jesus har existerat anser jag, min åsikt, men inget att bevisa med. Jag har min Jesustro, ibland stark, ibland svag etc, men ska inte dra den mera här.  
 
MVH Björn