NULL Skriv ut sidan - Medellivslängd

Anbytarforum

Titel: Medellivslängd
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2009-12-26, 12:22
Man kan göra lite egna undersökningar om detta med hjälp av Sveriges Dödbok, men det blir väl begränsat till stickprov. Jag testade med mitt födelsedatum och där visade det sig att när jag plockade bort de som avlidit i späd ålder så hade 8 av 13 döda icke-svenska namn och var inte födda i Sverige, en markant överrepresentation med andra ord. Om man får lita på undersökningen från Socialstyrelsen så var det tydligen en tillfällighet.
 
Det skiljer tydligen väldigt mycket mellan olika invandrargrupper. Se figur 3 under Migration och hälsa. Utomeuropeiska invandrare har en underrisk att avlida, medan EU-invandrare (till stor del finska invandrare) har en tydlig överrisk.  
 
Dock finns det en felkälla med utomeuropeerna, som noteras i texten: När man analyserar dödsfall bland utlandsfödda i den folkbokförda befolkningen i Sverige är det viktigt att tänka på att dödsfall som inträffar när personen vistas utanför Sverige inte alltid rapporteras till svenska myndigheter. Detta gäller särskilt när dödsfallet äger rum utanför Europa. Denna underrapportering leder till en systematisk underskattning av de verkliga dödstalen.