NULL Skriv ut sidan - Flest antal kusiner, sysslingar etc.

Anbytarforum

Titel: Flest antal kusiner, sysslingar etc.
Skrivet av: Patrik Lundström skrivet 2003-11-19, 18:42
Här kommer mitt bidrag till rekordböckerna vad det gäller antalet kusiner.  
 
Min mormors farmor, f. 1857 från Vännäs socken i Västerbotten hade om jag räknat rätt 132 kusiner.
 
Det är svårt att skriva ned den exakta fördelningen per förälder. Ty, på sin pappas sida hade hon 79 helkusiner, men en del av dessa ingår även som kusiner på hennes mors sida (dubbelkusiner med andra ord!). På moderns sida finns sedan 16 st unika kusiner (dvs som inte är dubbelkusiner). Utöver dessa 95 st (79+16) kusiner (helkusiner eller dubbelkusiner) så hade hon även 37 halvkusiner på faderns sida (farfadern var gift två gånger och hade totalt 21 barn). Totalsumman är alltså 132 st (37+95).
 
Det går säkert att slå, men det erfordras ju ett stort släktforskningsarbete för att kartlägga allt först! Min mormors farmors släkt finns på denna sida för den som är intresserad att kika:
 
http://hem.passagen.se/patlun/rosendahl.htm
 
Då det gäller antalet sysslingar, så har jag inte gjort någon uträkning för min mormors far (som med sin mors många kusiner bör ha många sysslingar). Detta får jag återkomma med senare!
 
Däremot har jag tidigare noterat att min farmor (f. 1921), också från Västerbotten, ska ha/haft en hel drös med sysslingar. Vid en genomräkning för något år sedan i min databas fann jag åtminstone 380 st. Detta antal har ökat något sedan dess, i takt med att jag gjort nya fynd i släktforskningen.
 
Vet någon om det finns något släktforskningsprogram där man snabbt kan göra en beräkning på en persons kusiner, sysslingar etc? Handräknande är ju väldigt tidsödande.
 
Hälsningar,
 
Patrik - som själv inte har några kusiner alls(!) men däremot 60 sysslingar