NULL Skriv ut sidan - Flest antal kusiner, sysslingar etc.

Anbytarforum

Titel: Flest antal kusiner, sysslingar etc.
Skrivet av: Stefan Karlsson skrivet 2001-10-17, 23:06
I kategorin flest antal kusiner, sysslingar etc. är här ett bidrag.
 
Jag hade alltid hört av äldre släktingar att min farfars mor skulle ha haft många kusiner. Efterforskningar visade att hennes far var ett av 13 syskon och hennes mor ett av 11 syskon. Detta resulterade förstås i att hon och hennes nio syskon mycket riktigt hade många kusiner, närmare bestämt 98 stycken, varav 45 på faderns sida och 53 på moderns. Dessa var födda mellan 1843 och 1894. Om man skulle kunna bortse från att några av dem dog som små innan hon själv föddes så var hennes möjligheter att träffa alla dessa kusiner, om än inte samtidigt men i alla fall någon gång, mycket goda. Av de 98 kusinerna var nämligen 87 födda i samma socken som hon själv (Tuna i Småland), 7 i två intilliggande socknar (Vena och Hjorted) och de övriga 4 bara några mil bort (Hallingeberg). Min farfars mor hette för övrigt Maria Sofia Johansson, född Jonsdotter 1/4 1866 i Krustoret, Tuna, Tuna sn, död 12/2 1947 i Knastorp, Tuna sn, och var dotter till Jonas Peter Andersson (1820-1890) och Maria Charlotta Carlsdotter (1828-1917).
 
Detta bidrog även till att min farfar, också född i Tuna sn, hade många sysslingar (tremänningar). Hittills har jag spårat 136 stycken på morfaderns sida och 112 på mormoderns. Till det kan även läggas 16 på farfaderns och 48 på farmoderns sida. Summa summarum 312 stycken, varav 145 födda i Tuna socken. Här återstår dock en hel del forskning, bland annat på personer som emigrerat till Amerika varför det egentliga antalet lär vara större.
 
Som jämförelse har jag själv det lite mer blygsamma antalet av fyra kusiner.