NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014
Skrivet av: Martin Bergman skrivet 2014-09-02, 12:04
Hej igen!
AnnBritt du kan se ptogrammet SVT 1 play igen. Så här ligger det till vad det gäller mitt engagemang till det hela. Titan TV mailade mig när jag då befann mig i USA på en gruppresa. Dom hade sett att jag forskat en hel del kring familjenamnet Edholm och ville ha med mig vid en inspelning vid Holmsta i Fors socken Jämtland. Där föddes Evas anor och då bl.a hennes anmoder Magdalena Edholm, gift Nystedt. Jag tackade ja till detta. Men när jag kommer hem från USA gav man återbud. Man hade valt en person från nuvarande Ragunda kommun. Ragunda kommun består numera av tre socknar, Fors, Ragunda och Stugun. Familjen Edholm kommer från Fors socken och dessutom ligger Döda fallet (Storforsen före tömningen av Ragundasjön). Hela denna berättelse om Döda fallets tillkomst har glorifierats och är en stor myt, vilka många kända forskare har påpekat. Man säger t.ex. att det var bara Vildhussen själv som drunknade. Så var inte fallet. En vecka efter tömningen drunknade 11 unga män i älven strax nedströms nuvarande Hammarforsen. Olyckan var förorsakad av ett jordskred pga tömningen. Följer man hela älven ända ner till Sundsvall och Midlanda var det minst 40 personer som omkom. Jag och en dam i Gävle, Heléne von Wachenfeldt har engagerat oss en hel del kring dessa händelser. Jag har skrivit berättelser i mina månadsbrev som ligger på min hemsida www.martinbergman.se och år 2012. Jag har också en fortsättning som ligger i min blogg martin-bergman.blogspot.se och mars 2014 och det kommer också en fortsättning.
Jag tycker synd om Eva som blev förd bakom ljuset vid inslaget om Döda fallet.
Vänligen Martin B