NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-11-08, 08:24
Efter att ha kontrollerat i Karl XI av Göran Rystad så ser jag att jag mindes i stort sett rätt, Kronan skulle göra en vändning, men det minskades aldrig på segelytan och de nedre kanonportarna var öppna.
Creutz företrädare hette Gustav Otto Stenbock och utnämningen av honom var kontroversiell redan när den gjordes eftersom han aldrig varit på sjön.
 
Sedan kan det mycket väl vara så att skälen för att utnämna Creutz var hans administrativa förmåga, men man lät honom uppenbarligen även ha det högsta befälet i strid, vilket fick katastrofala konsekvenser.
 
För övrigt kan jag nämna att den i programmet omnämnde historikern Olof Palme (farbror till sin berömde namne) även är omnämnd på sidan 88 i boken Svenskar i krig 1914-1945 av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg. Denne Palme deltog i det finska inbördeskriget på de vitas sida i den frivilligbrigad av svenskar som anmälde sig. Han stupade under den första dagen av slutanfallet på Tammerfors den 3 april 1918. Palme hade varit en av de mest hängivna i organiserandet av brigaden. Om hans död hette det att han med sitt liv beseglade sin varma tro på gemenskapen mellan Finland och Sverige. Enligt hans sonson, Christian Palme, var han en ultrakonservativ politisk äventyrare som avskydde demokratin.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-11-08 17:10)