NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-11-08, 07:18
Lorentz Creutz hädanfärd har jag fått mig berättad så här: han misstolkade ett signalskott från sin närmaste man, Clas Uggla på Svärdet (en riktig sjöofficer), och beordrade en vändning av sitt skepp utan att först minska på segelytan, vilket var ett rent nybörjarfel. Resultatet blev att skeppet tippade (jag är osäker på korrekt marin term här) så mycket att det började ta in vatten genom kanonportarna, kaos uppstod och en brinnande lunta hamnade i krutförrådet med resultatet att hela skeppet flög i luften.
 
Detta är hämtat rakt från minnet utan att kontrollera med någon bok, så vissa mindre fel kan ha smugit sig in.
 
Mitt minne säger mig vidare att Creutz hade efterträtt någon som hette Stenbock som tillsammans med sina två närmaste män hade dömts för grov försumlighet pga det sorgliga tillstånd som flottan befann sig i när det blev krig och den beordrades att löpa ut. Jag vill minnas att det blev dryga böter. Dessa företrädare, lär ha varit, liksom Creutz, helt utan sjöerfarenhet.
 
Efter Creutz, utnämndes Henrik Horn, även han utan erfarenhet. Horn skrev förtvivlat ett brev till kungen och bad att få slippa.