NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-11-05, 07:22
Angående Karin Hansdotter så måste jag kanske nämna att jag via wikipedia hittade denna länk som handlade om hennes härstamning. Artikelförfattaren uppger sig utgå ifrån en artikel av Dr Hans Gillingstam (1950), 'Sofia Gyllenhielms mödernehärstamning', Genos 21 (1950), pp 34..43 [periodical published by Suomen Sukututkimusseura].
 
Vidare så har jag tidigare nämnt att Birger Brosa var en av förfäderna. Birger Brosa i sin tur var (enligt fortsatt klickande i länkarna ovan) ättling till de danska kungarna Knut den helige, Sven Estridsson, Sven Tveskägg, Harald Blåtand och Gorm den gamle. Han var också ättling till ett antal franska kungar av ätten Capet (samma ätt som Ludvig XIV och Ludvig XVI tillhörde) samt en tysk-romersk kejsare (Heinrich I, 919-936) vars äldsta kända anfader var Charibert, en adelsman ifrån Neustrien som verkar ha dött ca 636. Alltså går det att gå tillbaka ungefär dubbelt så långt som man hävdade i programmet.
Detta får väl tillskrivas att man ville hålla på härstamningen ifrån Gustav I så länge som möjligt och endast följde faderslinjen då.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-11-05 09:56)