NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-11-04, 22:34
Jag har precis sett det senaste avsnittet och kan konstatera att de finkänsligt nog verkar ha utelämnat att Lorentz Creutz efter en distingerad ämbetsmannakarriär blev utsedd till Riksamiral och, pga total oerfarenhet, lyckades spränga sitt eget flaggskepp Kronan i luften. Sådana trista parenteser i en annars glamorös krigarhistoria finns det ju ingen anledning att omnämna när man vill bjuda på lite lättsam familjeunderhållning.
 
Vidare så lyckades jag få reda på att Nils Kettilsson (Vasa) var gift med Kristina Jonsdotter (Rickebyätten), Rickeby är alltså ett ortsnamn och inget släktnamn, jag lyckades dock få fram uppgifter om hennes föräldrar. Om hennes fars härstamning kan läsas här. Således var uppgiften om att Nils Kettilsson (Vasa) var det längsta man kunde komma tillbaka felaktig. Man kommer där tillbaka till 1250 på faderssidan.
På moderssidan (se här och här) så har vi hennes mors farmors
morfars farfar Matts (Boberg), dvs fyra fler generationer än på faderssidan.
 
Om man går på Karin Hansdottters sida (Johan III:s frilla) så (förutom att Vasaätten kommer in även där) så spårar åtminstone den hemsida jag hittat hennes anor tillbaka till kung Harald Gille av Norge (kung 1130-1136). Linjen blir Karin, Ingeborg, Aage Hansen, Kerstin Eriksdotter (Gyllenstierna), Kristina Karlsdotter (Bonde), Karl Knutsson (Bonde) (även Karl VIII), Knut Tordsson Bonde, Tord, Rörik, Margareta, Rörik, Birger, NN Folkadotter, Folke Jarl (son till Birger Brosa), Birgitta, kung Harald Gille (Se här, här, här, här och här)
 
Detta förutsätter förstås att informationen är korrekt.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-11-04 22:58)