NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2013
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-10-28, 20:39
Vad jag avsåg med moderering var att senare inlägg har medgett att ja, formellt sett var det så, men i praktiken så har Halland varit svenskt sedan 1645 (detta är ej ett citat, utan mer kontentan av vad som skrivits). Det är fullt möjligt (kanske till och med högst trolig) att det rört sig om slarv från redaktionens sida. Jag måste dock vidhålla att formellt sett så blev Halland en del av Sverige först 1658, sedan så har vi ju praktiska realiteter, som att Sverige administrerat det sedan 1645 och att man från släktforskarsynpunkt därför bör räkna från 1645 (släktforskning är väldigt praktisk).
 
Det blir lite som en diskussion om ifall Jon och Jonas är samma namn: egentligen inte, men det har ofta ansetts som det, varför man i släktforskarsammanhang räknar dem som så.
 
Jag har ingen avsikt att fortsätta denna diskussion: vi är båda överens om att Halland varit svenskt sedan 1645, även om det först blev svenskt på 30 år och sedan 1658 svenskt för alltid (jag har uppfattat tidigare inlägg som ett medgivande om att det formellt var så), så jag ser ingen anledning att fortsätta.
 
Nytt ämne
Angående en annan uppgift som kritiserats, att Finja skulle ha blivit slaktat 1677 så säger mig mitt minne att jag läst om något sådant. Efter en del bläddrande i Karl XI av Göran Rystad så hittade jag på sidan 111 en notering om att 3 drabanter försvunnit i trakten kring Finjasjön i slutet av september 1677. Ascheberg blev då beordrad att sända en trupp drabanter till socknarna Matteröd och Finja och kräva att drabanterna utlämnades. Om drabanterna redan var dödade så skulle exempel statueras, genom att en del gårdar skulle brännas och de bönder som påträffades skulle slås ihjäl. Vad resultatet var framgår inte av boken.
På nästa sida så berättas dock om en straffexpedition mot Örkeneds socken där tanken var att döda alla män mellan 15 och 60 år, samt bränna gårdar. De flesta blev dock varnade i tid och kunde sätta sig i säkerhet. Detta visar att man ändå kunde tänka sig att offra skattebetalare för att stävja snapphanerörelsen. Vad som faktiskt hände vet jag dock inte, jag är hänvisad till böcker om det.