NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2013
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2013-10-26, 21:47
Jag förstår nog inte riktigt vari den modereringen består. Ur alla praktiska perspektiv (och då alldeles i synnerhet de genealogiska och de lokalhistoriska) är det viktigt att veta att Halland år 1645 (inte år 1658) fick en svensk förvaltningsapparat. Den som med ledning av uppgiften i programmet beger sig till Köpenhamn för att där ta del av exempelvis länsräkenskaper för åren 1645 till 1658 kommer följaktligen att bli ytterligt besviken - de före 1645 omfattande serierna av dylika räkenskaper upphör plötsligt. Hade vederbörande resenär istället stannat i Lund kunde han där ha studerat de rester som återstår av det svenska guvernementsarkivet för åren 1645-58.  
 
F.ö. är jag relativt övertygad om att påståendet om Hallands övergång till Sverige 1658 inte berodde på att redaktionen hade nagelfarit de olika fredsavtalen och konsulterat folkrättslig expertis utan helt enkelt var en produkt av slarv. Det är en händelse som ser ut som en tanke att åtskilligt av det som sades om Finja går att finna på den webbsida jag tidigare nämnde - däribland också Skåne, Blekinge och Halland hade förlorats till Sverige i freden 1658.