NULL Skriv ut sidan - Vem tror du att du är? (SVT, 2009-)

Anbytarforum

Titel: Vem tror du att du är? (SVT, 2009-)
Skrivet av: Kristina Gunnarsdotter skrivet 2014-09-12, 18:18
Moderatorn får gärna flytta diskussionen, men den handlar inte om personer som heter Huss. Min fråga gällde hur och varför man definierar människor som äkta eller oäkta NN utifrån deras namn, Huss eller annat. Så denna rubrik är egentligen ganska bra: Vem tror du att du är? Är du ett namn?
 
Om jag tolkar Martin rätt anser han att det är den legala faderns namn som bestämmer vem som är äkta NN eller ej. Så den som först tar namnet NN förblir en oäkta NN, medan de som föds (inom äktenskap) med namnet är äkta NN. Vilket syfte har en sådan klassificering?
 
Att kalla vissa människor för äkta eller oäkta NN utifrån vilket namn de har och vem som först använde det namnet är en värdering som är förklenande för de förment ”oäkta”. Det var detta jag reagerade på i Martins inlägg.
 
Det ”genealogiska begreppet ätt som innebär att ätten och dess namn förs vidare från far till son till sonson o s v” (citat Maud) handlar inte om släktband och genealogi i första hand. Det handlar om hur namn, makt och egendom förs vidare genom generationerna med manligt kön som en konstant. (Jämför fideikommissen.) Otidsenligt, med andra ord, både som begrepp och företeelse.
 
För de flesta handlar nog genealogi till största delen om anor, dvs rötter, precis som denna sajt heter. ”Vedertagna” begrepp kan behöva diskuteras, omvärderas, ibland utmönstras och ersatta med modernare begrepp.