NULL Skriv ut sidan - Mått och värde i jordeböcker

Anbytarforum

Titel: Mått och värde i jordeböcker
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2004-02-06, 22:08
Hej!
 
Utöver personuppgifterna i jordeböckerna försöker jag förstå uppgifterna om landgillets storlek. Platsen är Blekinge, Jämshögs socken och tidpunkten är 1663. En kvistig fråga är om man räknade i danska eller svenska måttenheter och pengar. Som jag förstår det räknar man i exemplet nedan i svenska pengar: daler - öre - penningar. 1 daler = 32 öre, 1 öre = 24 penningar, dvs 1 daler = 768 penningar. De danska pengarna var vid denna tid: 1 daler = 64 skilling, 1 skilling = 12 penningar, dvs 1 daler var också här  = 768 penningar.
I jordeboken finns ingenstans något tabellhuvud som kan ge mig vägledning, men när jag räknar så ser jag att ingenstans finns ett värde i penningmittkolumnen (där det ska vara antingen öre eller skilling) som är större än 32 utan då blir dalervärdet uppräknat, vilket jag tar som bevis på att det rör sig om svensk valuta.
I vänstra kolumnen står mängden av den aktuella skattepersedeln. Råg och korn mäts i tunnor och skäppor. Sedan kommer i mitten det som jag tolkar som ett ?-pris; öre per skäppa. Efter vad jag har läst mig till gick det 6 skäppor på en tunna. Sedan blir det svårt att förstå. Om ?-priset är 9 öre/skäppa och det gick 32 öre på en daler så stämmer inte beräkningen. Då skulle värdet på rågen bli 25 daler och 28 öre. Och det ser likadant ut för de andra socknarna. Vad gör jag för fel?
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/22540/51743.jpg)
 
Vänliga hälsningar
Ylva