NULL Skriv ut sidan - Fjärding

Anbytarforum

Titel: Fjärding
Skrivet av: Thomas Loo skrivet 2004-03-01, 01:30
Kaj,
 
nej, det är mycket möjligt att det inte Rostocktunnan som avses i skattetunnan. Jag ville mer prova teorin,
men siffrorna verkar inte riktigt följsamma.
 
jag fann nyss att uppgift om kornmål gällande att en gammal Trondheimsk (och norrut) tunna (12xx-1604) skall
ha planat ut på 86,6448 l. Med tanke på att Jämtland både före och efter 1560-talet tillhörde Trondheims län håller
jag det för troligt att landskapet (åtminstone ur kronans synpunkt) var mer måttorienterat mot väst än öst,
eftersom det var ditåt skatterna normalt flöt.
(Måttet enligt Norsk Forlishistorisk Forening)
 
Omsider man leker med tanken och förmodar att det är Trondheimstunnan som döljer sig bakom skattetunnan, och
det på denna gick trenne Jämtländska spann (86,6448 / 3 = 28,88 l), hamnar man farligt nära en tangering av
Hälsingespannets 29,3 l och begreppet 4 theres spän gå uti en tunno och 2 1/2 Stockholmsspänn gå uti en tunno
passar bra precis. Är det då kanske Trondheimstunnan som motsvarar den här omtalade skattetunnan ??  
Då kronoskatten gick västerut, gick tvärsledes kyrkoskatten (åtminstone i helhet före 1537) österut. Det aktuella
spannmåttet, vadän det må vara, i dunkel medeltid torde uppkommit på direktiv av kyrkan för tiondeuppbörd.
Borde då inte Hälsingar, Medelpadare liksom Jämtland, vilka alla löd under biskopssätet i Uppsala, fått tilldelat
samma spann till sina kyrckieherbergen...
 
nåja, spann hit och tunnor dit, det skulle vara skoj att lösa denna knut, men anledningen till att jag startade denna
tråd var främst att jag ville få fatt på relationen spann/tunna. Begreppen synes för jämtländska lösa upp sig i:
 
1 läst = 12 pund = 48 (kyrk)tunnor = 96 spann
1 (kyrk)tunna = 2 spann = 8 fjärdingar = 32 fat/kappor
 
För att kommentara din tolkning av att det skulle gå 12 spann på pundet i dessa trakter,
stämmer dock inte för Jämtland. Här räknades med 8 spann på pundet såsom söderut.
 
ja, dela gärna med dig av vad/om kornskrivaren har något att förtälja som kan vara av intresse.
 
gokväll,
Thomas