NULL Skriv ut sidan - Journaler från sanatorier

Anbytarforum

Titel: Journaler från sanatorier
Skrivet av: Margareta Danielsson skrivet 2007-04-17, 15:26
Apelviken drevs från början genom idella insatser och med medel från Föreningen för kustvård åt skrofulösa barn, står det i skriften jag nämnde. Från 1911 lyckades doktor Almer få staten att ikläda sig en del av driftskostnaderna. Detsamma gjorde också landstingen i de län varifrån patienterna kom. Det verkar ju som om det är privat, med bidrag.
 
Hallands landsting har ingen information om arkiv på sin hemsida. Jag hittar inte heller något på Google. Arkiv i Halland verkar ha någon kulturhistorisk information kring sanatoriet, om jag fattat rätt.  
 
Det finns väl också en liten, liten chans att något har bevarats på landsarkivet om någon vänlig själ har lämnat in det?
 
Kanske det i alla fall finns något protokoll om betalningen i landstingsarkivet där din mor bodde, Kaj? Å andra sidan var det ju frågan om vilken sorts tuberkulos man behandlade, som du ville ha svar på.  
 
Skriften, som huvudakligast handlar om barnen som bott där och som inte kom hem igen finns på några bibliotek, men inte för hemlån. Kyrkogården berättar : minnesskrift om Apelvikens kyrkogård / Abraham Winka. Jag har köpt den i bokhandeln i Varberg.
 
mvh Margareta