NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-26
Skrivet av: Eva Rönn skrivet 2007-05-26, 10:55
Forskning om folktro, sagor och sägner, seder och bruk mm är rakt inte detsamma som occultism.
 
Vilken tro en människa har, religiös eller annat eller politisk övertygelse, är inte något hinder för henne att kunna bedriva en objektiv forskning, släktforskning eller annat. En annan sak kanske om hon har ett syfte i den vägen (men de resultaten brukar blekna bort när verkligheten ändå visar sig, historien har skrivits om många gånger)  
men i sak ska kan all den forskning vara objektiv, oavsett.
Ingen har väl heller påstått att naturväsen tillhör anorna. Men kanske vi har anor som haft upplevelser av dem, eller trott att de finns. Även du.
Om någon har tro på andar, kan jag inte se att det skulle vara ett hinder för henne att bedriva objektiv släktforskning eller annan forskning.
Och han som ägnar sig åt occultism behöver inte heller vara förhindrad att bedriva en objektiv släktforskning. Jag kan inte se varför det heller skulle vara ett hinder.
 
Nej, fråga två tycker jag egentligen inte behöver besvaras.
 
Hälsningar Eva Avatar (eller var det Avart, vi kallas som har många frågor och lite svar i detta släktforskarforum, som jag fick se igår. Det var ju uppmuntrande.)