NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-26
Skrivet av: Eva Rönn skrivet 2007-05-25, 21:42
Nu hade jag väl inte tänkt att etnologi, avdelningen folktro skulle vara en rubrik som också innefattar finns det spöken ?.  
Men menar jag, etnologi har mycket med släktforskning att göra, om inte bara den materiella verkligheten, utan också när så är möjligt om den immateriella. Därmed inte sagt att man kan bestämma om sina anor, eller en bestämd person, att si och så tänkte de om de inte själva skrivit ner eller berättat. Men man kan ibland få ett hum om den tiden, då de levde. Om seder och bruk, vet man ju inte så ofta, varför så. Ibland vet man, man gjorde så därför att man tänkte si.
Om vi vet lite om tiden, våra anor levde i, får vi  mer sammanhang.
Den materiella är ju lättast att känna till. Vi kan inte säga att hon trode si och så, när vi inte vet, men vi kan säga att det var nödår, det året då hon föddes t ex
Vi vet också att man hittade orsaker till varför kon sinade, hämtade ur en föreställningsvärld som inte finns kvar idag. Men vi vet inte om Brita tänkte så i den situationen.
Jag tror inte alls att många här på anbytar fantiserar hur som helst om sina anor, jag tror de absolut flesta vill ha klart vad som är (eller var då) och vad som inte.
Kyrkan har väl alltid motarbetat folktro, liksom också vetenskaper, men etnologi är en vetenskap i sig. Kyrkans föreställningsvärld har också ändrats genom tiden. Medeltidens alla djävlar som pyntade kyrkorna är borta för länge sedan t ex.
 
 
Jag är fortfarande är novis i släktforskarsammanhang, men mer bevandrad inom etnologin, ktidigare kallad folklivsforskning och jag tycker nu det är ett äventyr i sig att hitta mina egna personliga rötter efter att historian  tidigare varit mer allmän för mig.
Också måste jag säga att jag är imponerad över så mångas stora kunskaper och engagemang i ämnet, och att det alls var möjligt att finna så mycket.
Tanken här på forumet som jag förstått är att försöka hjälpas åt, stor som liten. Och då blir det ju så att några vet mycket och andra vet lite och behöver fråga mycket.
 
Tack för mig
Vänliga hälsningar Eva