NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-26
Skrivet av: Per Axson Hambrunger skrivet 2007-05-24, 08:23
Va!  
 
Tror ni inte på skrömt? De' gör jag å så här ÄR det!  
 
Under mina första år fungerade Johan bl a som min barnvakt. Som sådan invigde Johan mig entusiastiskt i många hemligheter. Bland andra i metandets ädla konst. Tillämpningsövningarna hölls i den uppdämda ån ovanför Vifors, i folkmun kallad Dammen. Vidare under långa vandringar utefter Långstrand. Så kallades den delen av ån som rinner mellan Kalven och Dammen, uppåt Viksjön till. Vandringen hemåt ifrån Långstrand fick, beroende på fiskelyckan, ibland företas i skymning och mörker. Och speciellt om hösten fick Johan och jag otaliga tillfällen att, sittande på varsin stubbe vid myrkanten, betrakta älvornas dans och lyktgubbarnas vandringar över tuvorna. Ibland tog vi vägen över Gammel-Hästen, en större granbeväxt kulle invid sydvästra stranden av Dammen. Enligt Johan, skulle för länge sedan, en gammal arbetshäst där ha mött sin skapare under skogsarbete. Här bodde Tomten! Alltså den riktiga tomten! Inte den ”tomte” som utklädd i lösskägg och röd pappershuva svassade runt i stugorna på julafton, mumlande sitt evinnerliga: Finns det några snälla barn här....  Hos oss fanns inga sådana barn, - bara jag.  
 
Nåväl! Den här tomten i Gammel-Hästen var klädd i svart luva och grå utanpåtröja, svarta byxor och svarta läderstövlar. Enligt Johans uppskattning var tomten ungefär en aln hög och åldern okänd. Under en av de högsta granarna på kullen, i ett djupt hål, bodde Tomten. Ur detta hål syntes ibland en svag rökslinga leta sig uppåt i grenverket. Johan påstod att det var ett säkert tecken på att Tomten var hemma! Johan påstod också, på fullaste allvar, att riktigt stränga vintrar kunde det hända att Tomten tvingades att elda med is!.
 
Så de' så!
BASTA!
 
mvh/Per