NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23
Skrivet av: Göran Johnson skrivet 2007-05-22, 21:22
Sten
För att citera dig: Sa allvetaren, ytterst osmaklig och helt onödig kommentar. Du menade alltså att jag inte borde yttra mig, och att det jag framförde var osmakligt. I en diskussion måste man väl tåla att bli emotsagd utan att välja sådana ord. Därför ansåg jag mig påhoppad.
Jag har ingen anledning att gå in i en diskussion om religion, men alla vet ju att det handlar om tro och inte om vetande. Vad jag själv tror behåller jag för mig själv. Vi har den friheten i det här landet, lyckligtvis.
Det finns en seriös forskningsgren som kallas parapsykologi och som sysslar med det vi brukar kalla övernaturliga fenomen. Den har sysslat i över hundra år med att försöka bevisa att sådana fenomen existerar utan att lyckas. Jag är inte psykolog, så jag har inte kompetens att uttala mig om beskrivna upplevelser är bluff, hjärnspöken eller något annat slag av upplevelser.
Min förklaring om vetenskaplighet var ett förtydligande på Ann-Maris uttryckliga fråga, där hon ansåg att vetenskaplighet var fruktansvärt tråkigt till skillnad mot att använda fantasin.