NULL Skriv ut sidan - Uppbud och lagfarter

Anbytarforum

Titel: Uppbud och lagfarter
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2008-04-10, 12:19
Hej!
 
Anna Brita Bengtsdotter får en son 1783 i första giftet men blir änka samma år.
(Sonen ärver förmodligen en del pengar som jag TROR - åtminstone delvis - finansierar det senare gårdsköpet runt 1788/89.)
 
Anna Brita gifter om sig 1786 med garvaren Anders Askling och får en son i jan 1788 i en mindre stad.
1789 har de flyttat till en socken i närheten där en dotter föds i september.
1797 dör Anders Askling.
1814-03-02 dör Anna Brita.  
Deras äldsta dotter och måg tar över gården.
 
Enligt Hallands bouppteckningsregister finns varken Anders eller Anna Brita med.
 
Jag har inte lyckats hitta några uppbud eller något fastebrev från ca 1786-1789.  
 
Dottern och mågen fick fastebrev 1815-03-10 står det i bouppteckningen efter mågen när han dör 1834.
 
Jag har kopior på uppbuden från 1814  (18 mars, 3 juni och 2 november) och fastebrevet(?) från 1815-03-10 (Göta HR EVIIAABA:4025).  
Där hade jag hoppats finna hänvisning till det förra fastebrevet men jag kan inte se att det står med. Texten är dock svårläst.
 
Däremot står det Ashlyten(?) Peter Jönsson Nämndeman och som härwid ? bilagdt(?) ? efter Anders Askelin den 14 ? Febr hållet arfskifte ....
Arvskifte och bouppteckning är det samma sak?
 
Kopiorna av fastebrevet(?) verkar inte vara tagna ur Uppbuds- och lagfartsprotokollen. Ligger fastebreven bland civilmålen?
 
Hur ska jag hitta Anders Asklings lagfart/fastebrev?  
Framför allt vill jag veta om han då var arvsberättigad till gården eller inte.
När han dör 1797 står det att han var 37 år och skulle i så fall vara född ca 1760.
I hfl står det aldrig var eller när han är född.
(Anna Britas födelseplats känner jag däremot till,  men hon dör inte där hon föddes.)
 
Mvh
Marianne