NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-25
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2008-09-29, 13:00
Hej,
jag har bland mina anor en Christina Wexio(?) som var gift med Carl Fågel. De gifte sig i mars 1744 Amiralitetsförsamlingen. Flera barn föddes under 1740-50-talen. Har dock inte noterat namn och datum mer än på min ana Regina, som föddes i september 1752.
Maken avled 1789 och Christina nämns inte i bouppteckningen. Man får väl då anta att hon avled före 1789. 1789 är det tidigaste som finns registrerat på ddss och där finns hon inte med.
Jag känner inte till något om Christinas ursprung. Har fått förslag på Växjö, p.g.a. det som efternamnet kan tydas till.
Hur vanligt är det att en kvinna tar namn efter sin ursprungsort? Kan hon heta Wexio efter sin far eller kanske är namnet ett helt annat?
Jag har planer på att försöka leta reda på Christinas dödsnotis i Amiralitetsförsamlingen, men det avskräcker mig lite grann efter att ha lusläst döda 1789 på ddss  Ser större delen av dödboken ut så, med hundratals döda/år?
Husförhörslängder finns, som jag förstår det, inte från 1700-talet?
En annan fråga, maken Carl Fågel bör vara född omkring 1707, men jag kan inte hitta honom i födelseboken. Kanske hette fadern inte Fågel och kanske var han heller inte född i Amiralitetsförsamlingen? Har någon stött på honom där?
Jag vill minnas att jag någon gång stötte på en Gottfrid Fougt eller Fogul eller nåt liknande, men har inte hittat honom igen. Funderar på om det kan vara något att söka vidare på...
Mvh Sara
 
(Meddelandet ändrat av Sara den 29 september, 2008)