NULL Skriv ut sidan - Medborgerligt förtroende

Anbytarforum

Titel: Medborgerligt förtroende
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2011-03-16, 14:13
Jag har i husförhörslängder funnit anteckningen dömd att mista äran för en viss person. Noterat sent 1800-tal.  
Jag har hittat medeltida förklaringar att man dömdes att mista äran vid helt oförlåtliga brott. Tycks normalt inkludera dödsstraff.
Vår 1734 års lag anger vilka brott (exv förfalskningsbrott) som skall leda till domen mista äran. Har också hittat exempel från domböcker där just förfalskningsbrott lett till böter och att mista äran.
 
Men ingenstans kan jag finna vad det innebar att mista äran. Jag har fått förslag på att det kanske var att mista väsentliga medborgerliga rättigheter. Men i så fall konkret vilka rättigheter?
 
Jag kan ju spekulera i att man miste rösträtten, att man inte kunde inneha vissa förtroendeuppdrag etc. Men ingenstans har jag hittat en exakt definition.
 
Att det finns samband till det som i hfl och flytt-sedlar benämns Frejd är väl klart. Men återigen söker jag förklaringar.
 
Jag misstänker alltså starkt att dömas till att Mista äran är synonymt med att dömas Förlustig medborgerligt förtroende. Men skulle bli glad om någon kan ge en förklaring till exakt innebörd av detta straff!